header

De valkuil van de default

Evelyn de Waal- Valk

Hoe meer je weet, hoe meer je je realiseert wat je niet weet. Dat is het motto van Evelyn de Waal (48). De oud-journaliste is altijd nieuwsgierig. Maar niet iedereen heeft deze honger naar informatie, weet De Waal. Zeker niet als het om pensioeninformatie gaat. Vandaar dat ze in haar essay pleit voor nog betere hulp bij pensioenkeuzes, in de vorm van een veilige default-optie. Vooral als het gaat om onomkeerbare beslissingen.

De Waal werkt als senior communicatieadviseur bij AZL in Heerlen. “Mijn uitdaging is het goed vertalen van de inhoud naar de deelnemer. Ze laten weten waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen doen. Het hoeft namelijk niet moeilijk te zijn. Ik maak deelnemers graag pensioenbewuster en daar ga ik best ver in. Zo heb ik laatst mijn fysiotherapeut een half uur lang extra uitleg over zijn pensioenregeling gegeven. Hij had vragen en ik help graag”, lacht De Waal. Het komt dus geregeld goed uit dat ze zich met de Leergang Collectieve Pensioenen van SPO verder heeft verdiept in de pensioenmaterie. “Het maakt mijn werk interessanter en efficiënter. Bovendien ben ik door meer af te weten van de inhoud ook een betere gesprekspartner voor mijn collega’s.”

Een tragische gebeurtenis is de aanleiding geweest voor het onderwerp van De Waals essay. “Een goede vriendin van mijn collega is op jonge leeftijd overleden. Op haar sterfbed dacht ze dat alles goed geregeld was. Maar een maand later kreeg haar man een brief van het pensioenfonds met de mededeling dat er geen partnerpensioen zou zijn. Haar man heeft nu zware financiële problemen en krijgt bij het fonds nul op rekest. Hoe dit komt? In de jaren ’90 heeft de vrouw niet gereageerd op een brief van haar fonds waarin stond dat het partnerpensioen niet langer deel uitmaakte van haar pensioen, tenzij ze zich meldde.”

“Dit verhaal is gelukkig een uitzondering. Maar de manier waarop deze keuze tot stand kwam, niet”, vertelt De Waal. “Recent onderzoek uit de gedragseconomie wijst uit dat het maken van goed doordachte pensioenkeuzes voor deelnemers heel moeilijk is. Ze kunnen, willen of gaan zich niet uit zichzelf verdiepen in de materie. Mijn conclusie is daarom: we moeten deelnemers (nog) beter helpen. Ga er in de pensioencommunicatie vanuit dat brieven niet goed gelezen worden. Moet er een keuze gemaakt worden? Bied dan de veilige optie als default. Als deelnemers een goede keuze maken, zijn ze vaker tevreden over hun pensioen en dat is goed voor het vertrouwen in onze sector.”

Lees hier het essay van Evelyn de Waal - Valk

Onze Cases

Lees de ervaringen van onze klanten

Bekijk onze cases