header spo algemeen

Algemene voorwaarden

SPO verzorgt open opleidingen en maatwerk (incompany) opleidingen en neemt examens en toetsen af voor allen die betrokken zijn bij pensioen als arbeidsvoorwaarde of collectief pensioen. Daarnaast verleent SPO adviezen op basis van een daartoe verstrekte opdracht.
In deze voorwaarden wordt onder cliënt verstaan een natuurlijke persoon of een rechtspersoon (pensioenfonds).

1. Toepasselijkheid algemene voorwaarden

a. Deze voorwaarden beheersen de rechtsverhouding tussen SPO en cliënt en zijn van toepassing op alle aanbiedingen en overeenkomsten, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen.

b. Op deze algemene voorwaarden kunnen zich ook die natuurlijke en rechtspersonen beroepen die direct of indirect aan SPO verbonden zijn en/of op enigerlei wijze bij de dienstverlening door of vanwege SPO zijn betrokken.

c. SPO is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen.

2. Totstandkoming overeenkomst

a. De inschrijving voor een open opleiding van SPO vindt uitsluitend plaats doormiddel van het (online) inschrijfformulier. Inschrijvingen worden behandeld in volgorde van ontvangst. Zodra een inschrijving is verwerkt, ontvangt cliënt een bevestiging van inschrijving, op welk moment de overeenkomst tussen SPO en cliënt tot stand komt. Als de opleiding is volgeboekt, zal SPO contact opnemen met cliënt.

b. Open opleidingen worden gehouden onder voorbehoud van voldoende deelname. SPO behoudt zich het recht voor om bij geringe belangstelling, of andere onvoorziene omstandigheden, de opleiding af te gelasten of te verplaatsen naar een ander tijdstip en/of locatie.

c. De overeenkomst voor werkzaamheden in het kader van maatwerkopleiding of advies komt tot stand op het moment dat cliënt een offerte voor akkoord heeft getekend en aan SPO retour heeft gezonden.

d. Eventueel later gemaakte aanvullende afspraken of aangebrachte wijzigingen in de uitvoering van de overeenkomst zijn slechts geldig indien deze schriftelijk of per e-mail door SPO zijn bevestigd.

3. Uitvoering werkzaamheden

a. SPO zal de werkzaamheden naar beste weten en kunnen uitvoeren. De met SPO gesloten overeenkomst leidt tot een inspanningsverplichting, geen resultaatsverplichting.

b. SPO behoudt zich het recht voor om organisatorische en inhoudelijke wijzigingen in de aangeboden diensten aan te brengen. Aan de informatie op de website of in de brochures kunnen geen rechten worden ontleend.

c. SPO is vrij in het bepalen van de locatiekeuze voor de opleidingsbijeenkomsten. SPO behoudt zich het recht voor om bij onvoorziene omstandigheden een opleidingsbijeenkomst te verplaatsen naar een andere locatie, zulks ter beoordeling van SPO.

d. SPO kan voor de uitvoering van de werkzaamheden gebruikmaken van derden.

4. Verplichtingen cliënt
Cliënt zal SPO tijdig alle juiste, volledige noodzakelijke informatie en gegevens verschaffen en, voor zover dit voor de uitvoering van de werkzaamheden van toepassing is, de benodigde faciliteiten en medewerkers ter beschikking stellen en toegang verlenen tot de locatie van cliënt.

5. Annulering opleidingen

a. Annulering van een opleiding is uitsluitend schriftelijk mogelijk. Tot drie weken voor aanvang van de opleiding brengt SPO 10% van het cursusgeld in rekening. Tot één week voor aanvang van de opleiding brengt SPO 50% van het cursusgeld in rekening. Na die datum wordt het volledige bedrag in rekening gebracht. Vanzelfsprekend kan een plaatsvervanger aangemeld worden. Het verplaatsen van een inschrijving naar een andere of volgende cursusgroep wordt aangemerkt als annulering en door SPO als zodanig behandeld.

b. De onder a. vermelde annuleringsregeling, met uitzondering van deelname door een plaatsvervanger, is eveneens van toepassing op de examinering van SPO.

c. Tussentijds annuleren bij meerdaagse opleidingen is niet mogelijk. Er wordt geen cursusgeld gerestitueerd.

d. Na inschrijving heeft cliënt recht op een bedenktijd van 14 dagen.

6. Betaling

a. Alle gefactureerde bedragen zijn binnen 30 dagen na factuurdatum verschuldigd. Bij niet tijdige betaling mag SPO wettelijke rente in rekening brengen. SPO is bij niet tijdige betaling van een opleiding gerechtigd de toegang tot een opleidingsbijeenkomst te weigeren of, indien het een maatwerkopleiding betreft, de geplande bijeenkomst te staken.

b. Overschrijding van het in de opdrachtbevestiging gestelde maximum aantal deelnemers van een maatwerkopleiding is niet toegestaan.

c. Indien cliënt het maximum aantal deelnemers overschrijdt, zal SPO de aanvullende kosten - op basis van het in de opdrachtbevestiging vermelde tarief per deelnemer - aan cliënt in rekening brengen.

d. Als van SPO een omvangrijke voorbereiding wordt gevraagd ter uitvoering van de overeenkomst, kan SPO voor aanvang van haar werkzaamheden betaling verlangen.

e. De kosten voor advieswerkzaamheden worden per project of periodiek door SPO op basis van het overeengekomen tarief (gespecificeerd) gefactureerd.

f. SPO is gerechtigd jaarlijks per 1 januari de tarieven en cursusgelden aan te passen. SPO zal cliënt tijdig op de hoogte brengen van de voorgenomen aanpassingen. Bij betaling in termijnen geldt het prijspeil van het kalenderjaar waarin cliënt zich tot betaling heeft verplicht.

7. Abonnement SPO Connects

a. Het abonnementschap van SPO Connects is exclusief voorbehouden aan pensioenfondsen. Het abonnement wordt afgesloten per pensioenfonds (abonnee) en is niet overdraagbaar. Het abonnement biedt het bestuur en de directie van de abonnee toegang tot minimaal 3 en maximaal 4 bijeenkomsten op jaarbasis.

b. Het abonnementsgeld wordt per kalenderjaar vastgesteld.

c. Ook kunnen bijeenkomsten afzonderlijk worden bij gewoond. Hiervoor wordt een éénmalig bedrag per bestuurder per bijeenkomst in rekening gebracht. Annulering van een losse inschrijving is uitsluitend schriftelijk mogelijk. Tot één week voor aanvang van de bijeenkomst brengt SPO 50% van het cursusgeld in rekening. Na die datum wordt het volledige bedrag in rekening gebracht. Vanzelfsprekend kan een plaatsvervangende bestuurder of directielid aangemeld worden.

d. Op basis van het abonnement kan elke bijeenkomst door maximaal 2 bestuursleden en/of directieleden van een abonnee worden bijgewoond.

e. Het abonnement loopt per kalenderjaar. Uiterlijk 31 december van elk jaar ontvangt iedere abonnee een uitnodiging tot verlenging van het abonnement voor het komende kalenderjaar. Aan het begin van het kalenderjaar ontvangt de abonnee de factuur voor het abonnementsgeld.

f. Een abonnement kan ieder moment ingaan en worden afgesloten tot het eind van het lopende kalenderjaar. De resterende bijeenkomsten voor dat kalenderjaar worden pro rato van het aantal in rekening gebracht. 

g. Er vindt geen restitutie van het abonnementsgeld plaats indien de abonnee gedurende de looptijd van het abonnement niet deelneemt aan de bijeenkomsten.

h. Pensioenfondsen die gebruik maken van de pakketaanbieding van VBA ontvangen 25% korting op een abonnement voor SPO Connects.

8. Intellectuele eigendom

a.De intellectuele eigendomsrechten op alle krachtens de overeenkomst door SPO ontwikkelde of ter beschikking gestelde materialen, zoals opleidingsmateriaal, analyses, rapporten alsmede voorbereidend materiaal daarvoor, berusten uitsluitend bij SPO of diens licentiegevers.

b. Cliënt is niet gerechtigd materialen van SPO op enige wijze te verveelvoudigen en/of te openbaren, waaronder mede wordt verstaan aan derden af te staan of aan derden in gebruik te geven. Het gebruiksrecht is niet overdraagbaar.

c. Onder derden wordt niet verstaan deelnemers voor wie cliënt een overeenkomst voor maatwerkopleiding heeft afgesloten. Cliënt draagt er zorg voor dat deelnemers de inhoud van deze algemene voorwaarden kennen.

9. Aansprakelijkheid

a. SPO is slechts aansprakelijk voor schade tot een bedrag van maximaal driemaal de vergoeding die cliënt uit hoofde van de betreffende overeenkomst aan SPO is verschuldigd. De voorgaande beperking geldt niet voor zover schade het gevolg is van opzet of grove schuld aan de zijde van SPO.

b. SPO is evenwel niet aansprakelijk voor ontstane schade als gevolg van: 

- het verstrekken van onvolledige of onjuiste informatie of door het geven van een verkeerde voorstelling van zaken door of namens cliënt;

- het handelen of nalaten door cliënt of derden (waaronder niet wordt verstaan door SPO ingeschakelde derden ter uitvoering van de overeenkomst).

c. Aansprakelijkheid voor indirecte of gevolgschade bij cliënt of derden is onder alle omstandigheden uitgesloten.

10. Overmacht

a. Indien naar het redelijk oordeel van SPO sprake is van een overmachtsituatie, heeft zij het recht de nakoming van haar verplichtingen tijdelijk op te schorten of de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te beëindigen, zonder tot enige schadeloosstelling gehouden te zijn.

b. In geval van (gedeeltelijke) beëindiging zal SPO eventueel door cliënt vooruitbetaalde gelden naar rato terugbetalen, onder aftrek van 25% van de totale factuurwaarde als vergoeding voor reeds door SPO gemaakte kosten. Als het vooruitbetaalde bedrag minder dan 25% van de totale factuurwaarde bedraagt, vindt geen restitutie plaats.

11. Beëindiging

a. Tenzij anders is overeengekomen, waaronder mede wordt verstaan de uitdrukkelijke overeenstemming over een bepaalde duur, kan de overeenkomst door ieder der partijen door schriftelijke opzegging worden beëindigd.

b. SPO heeft het recht de overeenkomst, zonder rechterlijke tussenkomst, door schriftelijke kennisgeving met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk te beëindigen in geval van surseance van betaling, faillissement, onder curatele- of onderbewindstelling en/of liquidatie van cliënt.

12. Toetsen en examens
De artikelen 2a, 2b, 5a, 6a, 8a, 8b, 9 en 10 zijn eveneens van toepassing op examens en toetsen van SPO.

13. Geheimhouding
SPO en cliënt verplichten zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die hen, zowel in woord als geschrift, tijdens de uitvoering van de overeenkomst ter kennis komt.

14. Geschillen

a. Klachten kunnen uitsluitend schriftelijk worden ingediend en worden in behandeling genomen door de kwaliteitsmanager van SPO. Klachten worden vertrouwelijk behandeld en er wordt binnen 4 weken gereageerd.

b. Cliënt kan tegen een beslissing in beroep gaan bij de Geschillencommissie Particuliere Onderwijsinstellingen (www.degeschillencommissie.nl). Het oordeel van de Geschillencommissie is bindend. Eventuele consequenties worden snel afgehandeld.

c. De klacht en wijze van afhandeling wordt 1 jaar bewaard.