4 trends in leren en ontwikkeling: trend mobilisatie

Trend 3, mobilisatie

Als expert op het gebied van corporate learning publiceerde Elliott Masie talloze boeken, artikelen, blogs en video’s. Zijn focus? Verandering in werkomgeving, leren en technologie. Masie’s kijk op trends en ontwikkelingen is waardevol voor vele sectoren. Zo ook de pensioensector. Vandaar een speciale blogserie over zijn gedachtegoed in 4 trends. Met dit keer: mobilisatie

Mobilisatie: Pokémon GO op de werkvloer?

E-learning, de term die naar verluidt het eerst door Masie in de mond werd genomen, staat inmiddels niet meer voor electronic learning. Maar voor everyoneeverywhereeverytime en efficiënt. Mogelijk gemaakt door de ontwikkeling van mobiele devices. De rol van learning professionals is daarbij veranderd, ze moeten nu een verbinder zijn. De verbinder van leerling en learning. Van learning en organisatie. Van technologie en design. En van context en content. Het gaat er meer om ontwikkeling mogelijk te maken, dan leren te controleren. Het doel? Formeel en informeel leren naadloos op elkaar aan laten sluiten. The magic is in the mix, aldus Masie. 

We need to bring learning to the people instead of people to the learning.

Elliott Masie

Van nature zijn we blended learners

Mensen zijn van nature blended learners. We lezen, we praten, we zoeken op en we kijken. Goede docenten hebben altijd al gebruik gemaakt van meer dan één leermethode door te vertellen, te schrijven en te laten herhalen. En de opkomst van mobiele devices helpt daar enorm bij. Mobiel leren is geen term die Masie graag in de mond neemt, omdat het volgens hem geen zin heeft een volledige cursus op het device te zetten. Maar de mobiele devices bieden wel veel extra leermomenten door makkelijke toegang tot video, zoekmachines en apps.

Continu beter presteren met een app

Specifieke learning apps komen eraan. Iedereen is inmiddels gewend om voor welk type informatie dan ook een app te downloaden. Of dat nu voor het uitzoeken van een goed restaurant is of voor interessante achtergrondinformatie bij een film. In organisaties kan een app iemand prima helpen continu beter te presteren. Een app heb je altijd bij de hand en bovendien: niemand volgde ooit een cursus om te leren hoe een app gebruikt moet worden. Apps werken makkelijk en intuïtief. Denk ook aan Pokémon GO. Zelfs mensen die niets met online gaming hadden, raakten in de ban van een simpel spelletje. Mobiele devices en gamification kunnen mensen betrokken krijgen om te leren. Hoe leuk zou het zijn om Angry Birds om te zetten in een Angry Customers-spel?

Devices have expanded learning, both personally and around the world.

Elliott Masie

Digitaal bij elkaar komen

Ten slotte wordt het door de digitale ontwikkelingen steeds makkelijker om ‘bij elkaar te komen’ om te leren. De kracht van het samen bespreken is groot en wordt in de wetenschap cognitieve herhaling genoemd. Social learning maakt dat mogelijk en daar zijn verschillende handige omgevingen voor ontworpen zoals Microsofts SharePoint. Maar bedenk wel dat zo’n omgeving niet direct zorgt voor betrokkenheid. Gezamenlijk leren heeft meer structuur nodig dan dat.