header

4 trends in leren & ontwikkeling

Als expert op het gebied van corporate learning publiceerde Elliott Masie talloze boeken, artikelen, blogs en video’s. Zijn focus? Verandering in werkomgeving, leren en technologie. Masie’s kijk op trends en ontwikkelingen is waardevol voor vele sectoren. Zo ook de pensioensector. Vandaar een speciale blogserie over zijn gedachtegoed in 4 trends. Met dit keer: video-ondersteund leren

Video-ondersteund leren: minder lezen, meer kijken

Medewerkers willen minder lezen en meer kijken. Visuals in plaats van tekst dus. Infographics, plaatjes en natuurlijk video. Beeld blijkt maar liefst 55 procent beter onthouden te worden dan tekst. Visuals worden 60 keer sneller geïnterpreteerd dan woorden. En online content krijgt met relevante plaatjes 94 procent meer views dan content zonder beeld. Onze voorkeur is duidelijk. Maar het moet wel beknopt zijn. Mensen willen geen urenlang durend filmpje zien, tenzij het Downton Abbey is. Video's om van te leren moeten korte informatieclips zijn, aldus Masie.

"I believe that increasingly we will watch rather than read." Elliott Masie

Niet voor niets zijn TED-video's, waarin we in maximaal 18 minuten experts aan het woord zien, ongekend populair. De video's werden vorig jaar maar liefst 230 miljoen keer per maand en 2,7 miljard keer per jaar bekeken. Blijkbaar boeit het ons om een expert aan het woord te zien. Maar liever duurt een video om van te leren slechts 3 tot 5 minuten, stelt Masie. En het grappige is: hoe langer de video, hoe minder geneigd men is het ding te starten. 

Opmars VR is niet te stuiten

Video is bovendien aan het evolueren met de komst van virutal reality (VR). In 2016 maakte het concept waarmee we video met een diepere laag - 360-graden perspectieven of zelfs volledige VR-omgevingen - zien een grote stap vooruit. De ongekende populariteit van Pokémon GO is daarvan een mooi voorbeeld. 
Vooralsnog is VR met name aanwezig in de gamingwereld. Maar de opmars ervan is volgens Masie niet te stuiten. Ook in learning & development. Maar dan wel het liefst zonder een gigantische bril of andere, bijkomende apparaten. Niet alleen zijn ze vaak duur, het zit onprettig en belemmert de interactie. Volgens Masie is dat ook een van de redenen waarom juist Pokémon GO wereldwijd werd opgepikt: het was toegankelijke VR op de eigen mobiele device.

"Clearly, video is here to stay and is often the mode of learning employees prefer." Elliott Masie 

Vlieguren maken zonder brokken

Welke voordelen VR heeft? Je kunt leerervaringen creëren die niet alleen gepersonaliseerd maar ook 'net echt' zijn. Taken kunnen geoefend worden in een veilige, gesimuleerde omgeving. Je kunt vlieguren opdoen zonder brokken te maken. En je kunt het telkens weer opnieuw doen, net zolang tot je het kunt. De retention rate van colleges is slechts 5 procent. Van VR-ervaringen maar liefst 75 procent. Wie ziet, hoort én voelt, onthoudt vele malen beter. 
Video is uitstekend in staat om aan goede storytelling te doen. En VR is storytelling in extreme vorm. Een goed verhaal spreekt meer aan en creëert betrokkenheid. Want zeg nu zelf, van een mooie powerpointpresentatie kreeg niemand toch ooit rillingen en tranen van ontroering? 

Lees hier het blog over Personalisatie: van push naar pull
Lees hier het blog over Mobilisatie: Pokémon GO op de werkvloer?

Lees meer over: Visie op leren

Onze Whitepapers

Wilt u met ons in gesprek over de ontwikkeling van geschiktheid en vakbekwaamheid?

Laat uw telefoonnummer achter. Wij bellen u op een voor u geschikt moment. 
Of stuur ons een e-mail: advies@spo.nl