header

Lessons learned bij oprichting van een APF

Oprichting De Nationale APF niet zonder slag of stoot

Iets meer dan een jaar geleden kreeg De Nationale APF haar vergunning van De Nederlandsche Bank. Een nieuw pensioenfonds was geboren. Maar dat ging natuurlijk niet zonder slag of stoot. Mirja Constandse, uitvoerend bestuurslid en directeur van het bestuursbureau van De Nationale APF, geeft uitleg over de lessons learned.

"In de pensioensector is een consolidatieslag gaande. Om klanten te behouden, besloten pensioenuitvoerder AZL en vermogensbeheerder NN Investment Partner gezamenlijk De Nationale APF op te richten", vertelt Constandse. Een APF is een nieuw type pensioenfonds. Meerdere werkgevers werken binnen een APF samen en dat drukt de bestuurskosten. Ook ontstaan schaalvoordelen bij de kosten van vermogensbeheer en pensioenuitvoering.

"Wij zijn echter volledig onafhankelijk van onze oprichters. Loopt het contract af dan kunnen we bij wijze van spreken direct overstappen naar een andere uitvoerder. Onze oprichters gaan er echter vanuit dat ze dusdanige kwaliteit leveren dat we die stap niet zullen zetten", zegt Constandse. "Maar ook in de inrichting van het fonds komt onze onafhankelijkheid terug. In het bestuur zit niemand die bij de oprichtende partijen vandaan komt. Dat maakt de bestuurders onafhankelijk."

Lange eisenlijst voor vergunningsaanvraag

Zelf is Constandse binnen het bestuur verantwoordelijk voor de uitvoering van de pensioenregelingen, het actuariaat en de pensioencommunicatie. "Ik heb het pensioenvak tot nu toe van verschillende kanten gezien. Maar het opzetten van een nieuw fonds leek me een leuke, nieuwe uitdaging. Je bent bij een startup als deze niet alleen bestuurder maar ook manager en ondernemer. Een brede, dynamische rol." Bij die rol komen echter ook hindernissen kijken.  

"De belangrijkste hobbel was de vergunningsaanvraag. Bij alle APF’en heeft dat langer geduurd dan gedacht. De eisenlijst van DNB bleek ongelooflijk lang. Alle stukken, het beleid en de risico’s moesten beschreven zijn alsof je al in business was. Wij vonden dat de toezichthouder daar soms wel ver in ging, maar DNB was van mening dat de stukken klaar moesten zijn voor we een vergunning kregen. Achteraf zijn we maar wat blij met deze aanpak. Nu kunnen we ons volledig concentreren op het binnenhalen van klanten", legt Constandse enthousiast uit.

Trots op toezichthouder als klant

Dat binnenhalen van klanten gaat De Nationale APF dan ook prima af.

"We hebben er al twee in de boeken en zijn dus volop in business. Daarnaast bevinden Unisys en AFM zich nu in de transitiefase. En daar zijn we best trots op”, lacht Constandse. “Iedere organisatie probeert natuurlijk objectief en zorgvuldig een keuze voor een pensioenfonds te maken. Maar dat een toezichthouder voor ons kiest, wil wel iets zeggen."

Waar Constandse nog meer trots op is? "We zijn oplossingsgericht en denken met klanten mee. We hebben flexibele systemen en kunnen goed aansluiten bij wat nieuwe klanten willen. Daarnaast is ons uitgangspunt dat er in de multi-clientkringen met meerdere werkgevers zo min mogelijk solidariteit tussen de werkgevers hoeft te zijn. We hebben geprobeerd het zo zuiver mogelijk in te richten en daar zijn we naar mijn idee goed in geslaagd."

Voor andere startende pensioenfondsen heeft Constandse nog wel een tip:

"Denk goed na over de samenstelling van je bestuur. Wij werken met een one tier board, waarbij drie uitvoerende bestuurders full time voor het fonds werken en drie niet-uitvoerende bestuurders toezicht houden. In dit model zijn de lijnen kort en kunnen we snel schakelen, wat belangrijk is in een start-up fase. Doordat de uitvoerend bestuurders fulltime werken, hebben ze een grotere rol dan een bestuurder in een ander bestuursmodel heeft. Het is natuurlijk altijd even spannend of je elkaar goed ligt. Maar in ons geval is dat uitstekend verlopen. De samenwerking is zeer prettig. En dat geeft voor de toekomst goede moed."

Lees meer over: Governance DNB APF

Onze Whitepapers

Wilt u met ons in gesprek over de ontwikkeling van geschiktheid en vakbekwaamheid?

Laat uw telefoonnummer achter. Wij bellen u op een voor u geschikt moment. 
Of stuur ons een e-mail: advies@spo.nl